2018. nov 20.

Novemberi kampányok

írta: (V)ÉRZŐSZÍV
Novemberi kampányok

 

Novemberben több kampány is van. A következendő jó pár sorban szeretnék kettőről is írni. Az első az a MOVEMBER lesz a második pedig a Száraz November. Mindkettő kihívásnak van meghirdetve, sokan élnek is ezzel, de sokan kétkedve veszik ezeket, mert számukra ez nem kihívás. Minden nap egy kihívás, az élet, a munka, a család, egy tevékenység és még lehetne sorolni, mind-mind kihívás, ez az én szerény véleményem. Ezek a mozgalmak jók, mert beszél róla sok ember, rávetít az ilyen dolgokra, mint ez a két kampány. Figyelem felhívásnak tökéletesek. 

Movember kampány

Novemberben a bajusz nem más, mint egy „kitüntetés”, amit a férfiak hordanak az ajkuk felett - legalább akkora büszkeséggel -, mint a nők a kis rózsaszín szalagot a kabátjukon. Ebben a hónapban a bajusz egy nagyon fontos nemzetközi jótékonysági mozgalom jelképe; melynek célja nem más, mint felhívni az emberek figyelmét arra, hogy - a nők után szabadon - a férfiaknak is szükségük van szűrővizsgálatra.

Az én munkahelyemen is fut ez a kampány már 3 éve. Sokan  keverik ezt a dolgot, mert ugye ez a bajuszról szól, de rengeteg ember szakállat is növeszt vagy kecskeszakállat. 

 

A "mo" jelentése az ausztrál slangben a moustache, vagyis BAJUSZ. Mo+November = Movember)

2003-at írunk, amikor Adam Garone ausztrál lakos a hátsó kertjében egy csapat férfi a vasárnap délutáni sörözés közepette nosztalgiázik a '70-es évekről. Legnagyobb fájdalmuk, hogy az akkori macsó vonulat - a BAJUSZ - szőrén-szálán eltűnt. A hülyeség akkor az igazi, ha csoportosan csinálod; így a srácok fogadásból úgy döntenek, hogy egy hónapon keresztül bajszot növesztenek. Barátok, barátnők és család megvető kereszttűzében megszületik a terv; a viccnek indult kihívás elkötelezettségé alakul. A 30 napos novemberi bajuszborotválási tilalom a következő évtől már arra vált hivatottá, hogy a férfiakat érintő legsúlyosabb egészségügyi problémák elleni harcot hirdesse az arcon.

A férfiakat érintő 4 legnagyobb egészségügyi probléma, amivel szembe kell nézniük:

  • Prosztatarák (a második leggyakoribb ráktípus a férfiak körében)
  • Hererák (az egyik leggyakrabban diagnosztizált ráktípus 15-34 év közötti fiatal férfiak körében)
  • Kiegyensúlyozatlan érzelmi állapot – mély depresszió (világszerte percenként egy férfi lesz öngyilkos)
  • Fizikai inaktivitás (A felmérő adatok szerint magyar férfiak csupán 5%-a végez rendszeres testmozgást - soha nem sportol 53%

Szóval ez lesz a 15. év, hogy eme kampány elindult "világhódító" útjára.

 

Az elmúlt egy évben rengeteg vizsgálaton estem át egyéb okok miatt, de ilyen vizsgálaton nem voltam és nem is szeretnék átesni, igaz sosm lehet azt mondani, hogy soha, mert akkor az nagy eséllyel bekövetkezik. Ezt majd az idő eldönti, meg a testem persze.

 movember2.jpg

Száraz November kampány

A kezdeményezés brit mintára indult, a szigetországban évtizedes hagyománya van.A Száraz November kampány az alkoholfogyasztásból fakadó függőségre és az alkoholfogyasztásból adódó egyéb egészségügyi problémákra hívja fel a figyelmet, és azt kéri a kihíváshoz csatlakozóktól, hogy novemberben egy egész hónapig ne igyanak egy korty alkoholt sem. A fiatal nők és férfiak szerint az ivás társas életük fontos és élvezetes része. Most már majdnem félidőnél jár a kampány. Remélem sokan kitartanak az elhatározásuk mellett. Idén a nőkre fókuszálódik a figyelem. A nők nagyobb valószínűséggel isznak azért, hogy a depresszióval, a szorongással, a stresszel,illetve az érzelmi nehézségeikkel megküzdjenek.Hamarabb válnak alkoholistává, mint a fériak, meg nyilván érzékenyebb is a testük rá. Persze sok olyan nő van,aki többet iszik egyik-másik férfinál, ez előfordul, csak a kérdés az mennyire is érzi meg a teste mindezt, gondolok itt a májra vagy az agyra. Alkoholt inni lehet, de csak mértékkel, egy születésnap, névnap azaz ünnepnapi 1-2 pohárka  vagy feles alkoholtartalmú italból az nem ártalmas. Hisz az orvosok is ajánlják például a napi 1dl vörösbort , de egy üveg sör is belefér a napi munka után. A mostani fiatalság az mértéktelenül fogyasztja az alkoholt, nem gondolván a későbbi következmányekre. Fiatalság bolondság ugye.

 

sznov.jpg

 

 

Végszó

Mindenki maga dönti el, hogy résztvesz vagy sem az ilyen vagy hasonló kampányokban, kinek mi a kihívás. Ezek a felhívások jók, hiszen az emberek értesülnek az ilyen dolgokról, képbe kerülnek, ha egy kis figyelmet szentelnek a híreknek. Bárki, aki belevág egy ilyen kampányba annak sok sikert kívánok hozzá! 

 

 

 

Szólj hozzá

Kampány Movember November Kihívás Száraz