2024. jún 03.

Vonat „ tötymörgés”

írta: (V)ÉRZŐSZÍV
Vonat  „ tötymörgés”

Az elmúlt napokban olvastam egy cikket az egyik online hír oldalon. Ott arról írt, hogy Zugló és Kőbánya között tötymörögnek a vonatok, hisz sebesség korlátozás van ezen a szakaszon.

Nem csak ezen a vonalon van ilyen sebesség korlátozás, hanem ennél sokkal több helyen is. Én most a Hatvan - Szolnok vonalról írnék pár sort. A két város között a táv 68km, amely villamosított 1975 óta. Hatvan és Újszász között egyvágányú, Újszász és Szolnok között kétvágányú a vasútvonal. Az induló és az érkező város között 6 megállóhely található. Ez nem minden esetben van így, hiszen van olyan időszak, pl a 17:01-kor induló járat, amely kettővel kevesebb helyen áll meg, azaz csak 4 megállóhely van az utazás alatt. (Zagyvarékason is megáll, de csak a visszaúton, Szolnok és Hatvan között) Már az indulási időpontot is nehezen tudja tartani az állomás Hatvanban, hiszen ritka a pontos indulás. Nagyon sokszor a csatlakozási szerelvényt kell bevárni, amelyek ugye késnek, ezáltal késve indul az S820-as is.  Ahogy Demjén Ferenc énekeli: „ a vonat nem vár, elindult már… ”, na ez itt meg is cáfolódik, ami nem az énekes hibája, hanem a MÁV-é, vagyis inkább a pálya útvonalak állapotáé. Ha esik, ha fúj, ha süt a nap, meleg van, hideg van, mindig rá lehet fogni a késés okát. A pálya nyomvonala csak romlik és romlik az évek alkalmával. Szokott ezen a szakaszon évente pályakarbantartás lenni, ami abból áll, hogy levágják a pálya mindkét oldalán a rálógó fák és bokrok ágait, meg,  ha úgy van már ránéznek persze a sínpárra is, de cserére nincs lehetőség, még ha jelzi is az ott jelenlévő munkás, hiszen nagyon sokba kerül egy pici javítás is.  Volt alkalmam hallani egy beszélgetést mikor a két pályamunkás beszélgetett egymással és az egyik mondta a másiknak: Hétvégén pályakarbantartás lesz az xy vonalon. Aha mondja a másik, úgy se csinálnak semmit. Ha ők ketten ezt mondják, akkor nagy a valószínűsége, hogy így is van, mert csak közelebb vannak a tűzhöz, mint én. Meg, akik napjába utaznak egy adott vonalszakaszon, azok pontosan érzékelik, hogy pályakarbantartás után éreznek-e változást. Nyilván nem egész szakasz cserére gondolok, habár ráférne, hanem arra, hogy azért, ahol ténylegesen rossz a pálya, ott miért nem lehet cserélni sínpárt? Pedig ha évente cserélnének a legrosszabb szakaszokon néhány sínpárt, akkor már sokkal járhatóbb lenne az út vagyis a pálya nyomvonala.  A menetidőbe persze bele van számolva a pálya állapota, nem ezért van a késés. A késés függhet az időjárástól vagy egy másik járattól. Azt elismerem, hogy nem egyszerű a vonatforgalom irányítása, de azért annyira nem is bonyolult, legalábbis nekem ez a meglátásom. Sajnos az elkövetkező években csak tovább romlik a pályaszakasz, nem látok rá nagy esélyt, hogy hatalmas felújítást végeznek el majdan. Bele kell törődni, hogy aki vonattal utazik, annak számolnia kell az ilyesfajta körülményekkel. Nem is írok már ennél sokkal többet, hisz erről akár órákig vagy napokig lehetne értekezni. A wikipédián található adatsort megosztanám:

pa.png

Az adatok viszonylag fedik ezt a valóságot, de mégsem. A kezdő és végpont az jó, a hossz, azzal sem tudok vitatkozni. A sebességgel már inkább, hisz van olyan szakasz, ahol kerékpárral gyorsabban lehet menni, mint a vonatszerelvény, ami azért már eléggé szégyen szerintem. A fenti adatok nyilván tájékoztató jellegűek, meg azóta romlott is a pályaszakasz állapota. Hétköznapok alkalmával „ retro” szerelvények közlekednek, mert azért ilyenkor óránként indul vonat eme sínpályán, míg hétvégén már a modern vasúti kocsik állnak rendelkezésére a kedves utasoknak. Igaz, ami igaz a kényelem is teljesen más a kettő között. A sebesség viszont nem kellene, hogy változzon, közlekedjen is az új vagy éppen a régi szerelvény. Természetesen függhet még sok minden a mozdonyvezetőn is, mert nem mindegyikük hasonló iramot diktál. Lássuk mi is a valóság, azaz milyen sebességgel is közlekedik a szerelvény az adott szakaszokon. Az én kezdőpontom ellentétes, mint a fentebb látható táblázat, tehát Szolnok lesz a kezdőpont és Hatvan a végpont.

Szolnok-Újszász  maximum sebesség: 118, átlag 99

Újszász-Jászboldogháza-Jánoshida maximum sebesség 59, átlag 49

Jászboldogháza-Jánoshida- Portelek maximum sebesség 59, átlag 46

Portelek-Meggyespele maximum sebesség 59, átlag 49

Meggyespele-Jászberény maximum sebesség 79, átlag 68

Jászberény-Pusztamonostor maximum sebesség 98, átlag 86

Pusztamonostor-Jászfényszaru maximum sebesség 92, átlag 75

Jászfényszaru-Hatvan maximum sebesség 59, átlag 49

Összeségében azért van különbség az általam mért és a wikipédián fellehető sebességek között.

Én azért kellemes utazást kívánok minden utasnak ezen a vonalon. Szinte minden pénteken és vasárnap utazom ezen a szakaszon.

Köszönöm a figyelmet és a perceket melyeket kaptam az elolvasás alatt. 

Szólj hozzá

Utazás Szolnok Vonat Jászberény Hatvan Újszász Jászfényszaru Pusztamonostor Sebesség Állomás Pálya Sín Utas Jászboldogháza-Jánoshida Portelek